ContentGarden ContentGarden

Zo laat je in 2016 de geit los

De geit is hot. Dat wil zeggen, de parabel van de geit. Eind 2015 hoorde je het overal, dat verhaal van de arme man, de vieze geit en de wijze rabbi. Van Hanneke Groenteman tot Claudia de Breij, iedereen trok mooie conclusies uit ‘de geit’. Mocht je de hype gemist hebben, hier nog een keer de (verkorte) versie:

Er was eens een arme man die leefde met zijn vrouw, hun zeven kinderen en 4 kippen in een klein, bouwvallig huisje met één kamer. Het was er druk, rommelig, het stonk er en iedereen zat elkaar in de weg.

Op een dag verdroeg de man het niet langer en ging naar de rabbi om advies. ‘Ons huis is veel te klein, maar ik heb geen geld om groter te wonen. Iedereen maakt ruzie met elkaar, het is niet te doen. Kun je me helpen met wijze raad?’

De rabbi dacht even na en zei toen: ‘Koop een geit en neem die bij je huis. Het lijkt een rare oplossing, maar vertrouw me’.

Na een week zocht de man de rabbi weer op. ‘Ik heb gedaan wat je zei, maar die geit in huis is een ramp. Overal liggen uitwerpselen, dat beest stinkt vreselijk en nu hebben we nog minder ruimte. Wat moet ik nu?’

‘Mooi’, zei de rabbi, ‘Ga naar huis en verkoop je geit weer’.

Na een week komt de man nogmaals bij de rabbi. ‘Dank je wel voor je uitstekende raad! Het is nu heerlijk thuis, met al die ruimte. En het is er zo stil en schoon, ons huis lijkt wel een paleis!’

Grote kans dat jij nu denkt: ‘ja dus, wat moet ík hiermee?’

Elke ZZP’er en elk klein bedrijf houdt geiten in huis. Niet letterlijk natuurlijk en vaak nog onbewust ook. Toch laten we allemaal onze eigen stinkende, ruimtevretende geiten in ons bedrijf rondlopen.  SEO- tekst weg met die geit

En we hebben ze zelf binnengelaten.

ContentGarden gooit nooit iets het www op dat wij (of onze omgeving) niet zelf hebben ondervonden. Dit keer geven we je graag 2 doorleefde, effectieve tips om de meest voorkomende geiten weer kwijt te raken.

Want een klein, vervallen huisje is leuk, maar waarom zou je het niet de kans geven uit te groeien tot een waar paleis?

2 Tips om vervelende geiten kwijt te raken

1. De Angstgeit
Heb jij ook continu het gevoel dat je nog niet ‘volgroeid’ bent in je vakgebied? Dat je elke nieuwsbrief, elk webinar, elke update van die minimaal vijf specialisten in en rondom jouw eigen vakgebied moet volgen, om up-to-date te zijn? Om serieus genomen te worden? En vooral om jezelf serieus te nemen als professional?

Dat is de angstgeit. Die vertelt je elke dag, als je inbox weer overspoeld wordt met nieuwsbrieven, LinkedIn- updates en akelige angstmakers als ‘alleen-vandaag-aanbiedingen’, dat je:

  • te weinig kennis hebt
  • bovendien geen tijd hebt om het allemaal te volgen
  • wéér afgeleid bent van waar je eigenlijk mee bezig was.

Zo leid je jezelf dus elke dag af van de essentie: jouw werk doen. Beter worden door te dóén, niet door alsmaar achter de kennis van anderen aan te rennen.

Je voelt hem aankomen: schrijf je direct uit voor die nieuwsbrieven. Klik per vandaag die alleen-vandaag-met-korting aanbiedingen weg van minimaal vijf experts rondom jouw vakgebied. Dat klinkt even eng, het dichtdraaien van je kenniskranen, maar echt, je hebt ze niet nodig. Jij bent namelijk zelf al expert.
En mocht je eens écht extra kennis moeten vergaren, dan heb jij de namen van die vijf experts zo weer op je netvlies. Je hebt ze tenslotte maandenlang elke dag voorbij zien komen…
Ga dus doen waar jij goed in bent, en laat je niet afleiden door angst.

Gedraag je als de expert die je allang bent. Vort met die angstgeit!

2: De factuurgeit: stop met weggeven.
Wat nu weer? Heb je net goed in je oren geknoopt dat ‘weggeven’ het nieuwe ‘krijgen’ is (eerst dienen, dan verdienen), krijg je de tip niet meer zoveel weg te geven. Maar hoe kunnen jouw volgers je dan leren kennen? Hoe weten je (potentiële) klanten dan wat je te bieden hebt, als je niks meer weggeeft?
Enter: de factuurgeit. Je doet gratis opdrachten, schrijft top voorstellen die toch niet tot een opdracht leiden of je hebt urenlange gesprekken met mensen die eigenlijk alleen uit zijn op picking your brain. En je gaat erin mee, want dat hoort zo in ons social tijdperk.  ‘Het komt wel een keer bij me terug’.

Vergeet alleen niet, dat jouw (online) omgeving allang weet wat jij kunt en doet. Zeker als je al een tijdje bezig bent, je doelgroep kent en een duidelijk aanbod hebt. Je klanten weten je prima te vinden als je ze nodig hebben. Herinner je je de hashtag #tegendebakker nog, een terechte buzz in december 2015 over wat  ZZP’ers allemaal te horen krijgen als het gaat om betaling van geleverde diensten? We hebben er allemaal mee te maken gehad.

Het kan ook anders. Klanten verwachten namelijk drie dingen van jou als professional:

  1. dat je goed werk levert
  2. dat je integer bent
  3. een factuur

Sturen dus, die factuur. Goed, oprecht werk dient financieel beloond te worden. Neem jezelf serieus als professional, dan doen je klanten dat ook.

Hoe je het factuurmoment herkent? Aan jezelf. Zodra je je gaat ergeren aan je klant (‘ze willen alles gratis’), erger je je eigenlijk aan jezelf. Vóórdat je volgende keer ook maar kunt denken ‘dit moet anders, dit werkt zo niet’, heb jij dus die factuur allang gestuurd!

Weg dus met die irritante factuurgeit. Stop met het voeden van dat beest, en ga in plaats daarvan jezelf voeden (lekker naar de film, op vakantie, groter wonen…) met de terechte financiële beloning voor jouw mooie, integere diensten. Maak van je vervallen hutje een paleis!

 

SEO copywriters schrijven geen luchtkastelen

 

Welke geit valt jouw bedrijf lastig met stank en vieze rommel? En hoe wil je hem kwijtraken?

Vertel het ons, wij helpen hem graag wegjagen!

Share Post :

More Posts

Geef een reactie