ContentGarden ContentGarden

5 Marketingcliché’s om in 2018 te vermijden

Previos Post

Elke consument herkent het wel: in de marketingwereld komen bepaalde termen wel erg vaak voor. Sommige marketingbegrippen staan nog als een huis, andere zijn inmiddels hard aan vervanging toe. Bijvoorbeeld uitgewoonde, clichématige of ronduit nietszeggende kreten die niets meer toevoegen. ‘Vroegah’ deden ze misschien wonderen voor de verkoop, maar in 2018 lusten we ze echt niet meer. In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van welke 5 marketingbegrippen niet meer van deze tijd zijn. Inclusief wat ideeën om je klanten wél een plezier te doen.  

1. Wij hebben service hoog in het vaandel staan

Een klassieker. Maar helaas geen klassieker van het tijdloze soort: er is iets mis mee. Los van dat deze bewering een cliché is, roept hij namelijk vragen op. Waarom zou een bedrijf benoemen dat ze ‘aan service doen’? Een hoog niveau aan service is allang de norm voor consumenten. Net als oprecht meedenken of af en toe een tandje extra bijzetten om je klant blij te maken. Met zo’n uitgewoond begrip straal je eerder uit dat je stiekem liever de kantjes eraf loopt.

Service is een houding, niet een loze belofte.

2. De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs

Oef. Hoe dan? Wat heeft het bedrijf gedaan om een hoge kwaliteit met een lage prijs te verenigen? Kwaliteit kost tijd, aandacht, kennis en goede ingrediënten. Allemaal zaken die een product niet per se goedkoper maken. Tenzij het product door slechtbetaalde kinderarbeid is ontstaan in lagelonenlanden. Of alsnog van discutabele kwaliteit blijkt te zijn. Oppassen met deze positionering dus.

Beter geef je aan waarom juist dit product zo waardevol kan voor voor je klant. Over de prijs hebben we het dan later wel. Of, voor wie durft: je product is spotgoedkoop maar wel trash for the millions. Ook prima en wel zo eerlijk.

3. Uniek

Deze kreet is zo mogelijk het allergrootste cliché binnen de marketing. Toch is hij ooit ontstaan als krachtwoord. Net als ‘besparen’, ‘geheim’ of ‘bewezen’. Goedbeschouwd is ‘uniek’ nog steeds een krachtwoord, want welke zelfbewuste consument wil nu niet iets in huis wat niemand anders heeft? Maar als in bijna elke content het begrip ‘uniek’ terugkomt, wordt het wel wat gewoontjes. ‘Uniek’ is allang de oorspronkelijke betekenis voorbij van ‘enig in zijn soort’ of ‘bijzonder’. Bovendien is het aanmatigend. Laat vooral de consument zelf bepalen of iets als uniek wordt ervaren of niet.

uniek als cliche

Kijk of je de bijzondere eigenschappen van je product onder woorden kunt brengen. Dat maakt meer indruk dan het uitgewoonde ‘uniek’. Bovendien weet de consument met rake beschrijvingen veel beter wat hij of zij koopt. Netjes toch ?!

4. Duurzaam

Bedrijven begrijpen héél goed dat ‘duurzaam en groen’ big business zijn. Zonder een duurzaam randje tel je zo’n beetje niet meer mee in 2018. Daarom plaatsen veel organisaties de termen duurzaamheid, groen of verantwoord op hun websites. Vaak een typisch geval van greenwashing, omdat nog maar heel weinig organisaties duurzaamheid daadwerkelijk in het hart van hun bedrijf hebben. Duurzaam als loze kreet is dus niet handig. Zeker niet in deze tijd waarin échte duurzaamheid zoals aandacht voor mens, maatschappij en milieu steeds belangrijker worden. Zie punt 2.

Wel scoor je punten door te benoemen wat je organisatie doet om duurzamer te werken. Dat kan op zóveel manieren: gerecyclede kantoormeubels, Fairphones van de zaak of vluchtelingen aannemen.

5. Wij garanderen resultaat

Nog zo’n lekker discutabel begrip. Wat is resultaat? En wie bepaalt dat? Met big data alleen kom je er niet. Resultaat is een vaag begrip, dat toch vaak wordt ingezet. Vooral in branches waar resultaat een begeerlijk, maar lastig te realiseren doel blijkt te zijn. Zoals bij zoekmachine optimalisatie bedrijven of business coaches. Je hebt met allerlei online dynamieken én met mensen te maken, niet met machines.

Beter om niet al te hoog van de toren te blazen. Wel om je vakgebied goed bij te houden, je uiterste best te doen en oprecht mee te denken met je klant. Hoewel big data van groot belang zijn binnen de marketingwereld, blijkt een persoonlijke benadering steeds belangrijker voor de consument.

 

Persoonlijk contact zoals een keer koffie drinken met je klanten blijkt dus helemaal niet zo’n slecht idee. Al is die koffie ook alweer cliché.

koffie cliche

 

 

 

Afbeeldingen:
cct-seecity.com
durfjezelftezijn.nl
kopje-koffie.nl

Previos Post Share Post :

More Posts

Geef een reactie