ContentGarden ContentGarden

Online én fysiek: het dubbelleven van MKB

Online uitdagingen kleine bedrijven

Het MKB kent evenzovele soorten, maten en smaakjes als kleuren in de regenboog.

Eenpitters, familiebedrijven, start-ups of bedrijven met ruim 200 medewerkers: volgens de definitie bestaat  99% van het Nederlandse bedrijfsleven uit het midden-en kleinbedrijf.
Eén ding heeft iedereen die in een klein bedrijf werkzaam is, gemeenschappelijk: in 2016 heeft je bizz ook een online leven nodig. Zelfs de schoenmaker, want ook die wil af en toe een nieuwe leest aanprijzen. Ook de visboer is gebaat bij een website plus Facebookpagina, om buurtgenoten naar zijn makreelparty te lokken. Een smakelijk voorbeeld hiervan vond ik bij VISSCH 🙂

Als het gaat om dat online leven (online marketing, internet presentatie), is een SEO- gerichte website een basisvoorwaarde om online gevonden te worden. Ken je keywords, doe onderzoek naar alternatieven en probeer organisch, prettig leesbaar te schrijven. Netjes de metadescription plus metatitle erbij, wat interne en externe links. Zo heb je de basis voor een vondst door de webcrawler heb je al te pakken.

Tot zover de overeenkomsten tussen alle smaken midden-en kleinbedrijf.
Verder zie ik vooral een duidelijk verschil. Kleine bedrijven met ‘online’ als product of MKB met een fysieke winkel als basis voor tastbare producten, het midden-en kleinbedrijf voert een heus online dubbelleven.

Een klein overzicht.

Kleine bedrijven met ‘online’ als business

Omarm het internet en laat het voor je werken, dat is de basisgedachte van iedereen die van ‘online’ zijn of haar vak heeft gemaakt. Ben je iemand die kennis, diensten, skills of creatieve inspiratie aanbiedt over internet en online branding? Dan heb je van ‘online’ je vak gemaakt. Je bent een online grootgrondbezitter:  behalve je website heb je ook minimaal 3 Social Media in vol gebruik, een bloeiend YouTube kanaal, blog je regelmatig, geef je webinars en bouw je aan een krachtige online community van ambassadeurs die jou nodig hebben. Je geeft jouw expertise als internetprofessional door en helpt anderen te groeien via internet.

Voorbeelden?

  • De online coach: je helpt anderen hun online business op de rit te krijgen. Businessmodellen, bedrijfscoaching, personal coaching, alles op gebied van het opbouwen van een succesvol online bedrijf.
  • Je bent Social Media expert, de ins & outs van Facebook Twitter LinkedIn Insta Pinterest Snapchat of YouTube zeggen je meer dan de persoonlijk doorgeploeterde leeslijst op de middelbare school. Je hebt je niche gevonden in een van deze kanalen en weet bijvoorbeeld alles over specifieke aspecten als juridische valkuilen, afbeeldingen of conversatie-schrijven. Hoe gespecialiseerder, hoe beter! Je biedt webinars aan over je specialisme en werkt vooral met groepen mensen of VIP- programma’s voor individuele ambassadeurs.
  • Je bent lang bezig geweest om je eigen weg te vinden in je online aanbod. Overtuigen, vertrouwen wekken, walking your talk en je onderscheiden door je persoonlijke verhaal en passie, dat is wat jouw succes bepaalt. Jouw missie is om je volgers naar een hoger niveau brengen, ze in hun online bizz een stap laten zetten van A naar B.
  • Je zet offline in als aanvulling op online. Af en toe organiseer je een event, meetup, workshops of heb je een briljante ingeving voor guerilla marketing.

Voorbeelden van een aantal online toppers waar ik veel aan had:  Aartjan van Erkel (verleiden met copywriting), Ellen Ros-de Lange (business coach) of Anne Raijmakers (Facebook expert).

Fysiek MKB | kleine bedrijven

Zorg voor een goed product, service en informatie,. Dat is de missie van kleine bedrijven met een fysieke winkel, een uitermate boeiend deel van het Nederlandse bedrijfsleven!

Zelf schrijf ik vooral webteksten voor dit fysieke MKB. Inmiddels heb ik al me mogen verdiepen in het schrijven van content voor websites, blogs en nieuwsbrieven voor een kleine honderd bouwvakkers, interieurzaken, autogarages, lingeriezaken, thuiskoks, stylisten, vakantie-accomodaties en .. jawel, kindercampings. Hoe diverser, hoe mooier. Nederland is en blijft een land van ondernemers.

Online content in dienst van offline producten, daar draait het om bij fysiek MKB:

  • Kleine bedrijven met een fysieke winkel of werkplaats voeren als corebusiness concrete, tastbare producten of diensten. Bij de kapper vegen ze de haren van de vloer, de fietsenmaker zet een slijtvaste band op je fiets en de biologische slager pakt je runderlapje voor je in. Op de website schrijf je dus meer over producten dan over resultaten: productbeschrijvingen, openingstijden, bereikbaarheid. Acties, service en nieuwe producten.
  • Fysiek MKB kan zich onderscheiden door kwaliteit in tastbare producten, service, klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Wil je nog méér klanten bereiken? Dan zul je de bekendheid over je corebusiness – je producten & co – dus het internet op moeten brengen. Online aanwezigheid met een website/ blog/ nieuwsbrief/ Social Media en/of video versterkt het totaalplaatje. Internet als onmisbare aanvulling op het uithangbord in je straat.
  • De missie is een goed product, tevreden klanten en een goede verstandhouding in de buurt. Fysiek MKB is vaak lokaal geworteld en staat daarmee voor andere uitdagingen dan online MKB: je fysieke product moet wel overeenstemmen met wat je online laat zien, en andersom.
  • Je zet online in als aanvulling voor offline – een goede website, blog, Social Media of nieuwsbrief kunnen je winkel of werkplaats een enorme boost geven. De Facebook pagina van mijn autogarage vind ik het leukste voorbeeld van slim ingezette, sympathieke online marketing. Ze zetten zelfs 8 maart internationale vrouwendag in als bruggetje om zich nog klantvriendelijker op de kaart te zetten. Reken maar dat de dames voortaan met een gerustgesteld gevoel dat mannenbastion betreden!

Online copywriting is woorden gebruiken die mensen in beweging zetten. Om jouw aanbod te overwegen, om contact met je op te nemen en vooral: om jou op een positieve manier te onthouden.

Dat vormt voor élke vorm van MKB dezelfde uitdaging.  Hoe tackle jij die? 

SEO teksten voor kleine bedrijven

 

 

Share Post :

More Posts

Geef een reactie