ContentGarden ContentGarden

‘OOPS!’ 4 Tips hoe een fout jou extra klanten oplevert

Waarom je als ondernemer je fouten moet koesteren: ze leveren je klanten op!

Elke, maar dan ook werkelijk élke ondernemer maakt ze. Of je er wakker van ligt of ze direct met een lach weer achter je laat. Heb je een doorgetimmerde bedrijfsstrategie, een strakke boekhouder en een topcoach? Vroeger of later maak je ze toch: fouten.

In Nederland vinden we dat eng, fouten maken. We zijn bang dat één kleine #fail direct ons imago als bedrijf aantast. Dat we als sneue prutsers het internet overgaan, we niet meer serieus genomen worden. En het ergste: dat we ons weer acht (!) keer moeten bewijzen voordat we het vertrouwen van onze klanten en publiek hebben teruggewonnen.
Als je de facts & figures van marketing kent, ja dan word je vanzelf bang om fouten te maken.

En dat is jammer, want een ‘oops foutje bedankt’ kan je juist geliefder, bekender, onvergetelijker en uiteindelijk ook succesvoller maken.

Tijd dus om De Fout als eregast uit te nodigen voor een verhelderend praatje.

4 Tips hoe je van een fout je vriend maakt

1. Het kleine foutje en zijn maatje sorry SEO-schrijver zegt sorry

Die variant kennen we allemaal. De bestelling kwam niet op tijd,  de foute reactie op een tweet, de eeuwige wachttijden aan de telefoon…

Zeg gewoon ‘sorry’ als bedrijf. Vanuit je hart. Voel je gerust even rot, meen het. Stuur dan een extraatje, geef iets weg, wees professioneel en aardig. Wees flawsome: geef toe dat je ook maar een mens bent en fouten maakt.  Het maakt je sympathiek.

Wij vergaten een factuur te sturen. De herinneringsfactuur stuurden we wél, fijntjes met de mededeling dat de betalingstermijn al was verstreken. OOPS. Daar hebben we dus HEEL hard sorry voor geroepen. En korting voor de volgende keer geboden. Het resultaat? Volgende week staat een leuke vervolgopdracht van dezelfde klant op stapel.

Foutje bedankt, je bracht ons een fan!

2. Vertel anderen over je fout, en vooral waarom je hem maakte. Het maakt je tot expert.

Mooi staaltje storytelling ook, dat waarom. Je inspireert er gegarandeerd anderen mee (en nee, dat is niet ironisch bedoeld).
Vaak hebben fouten namelijk alles te maken met enthousiasme, vakidiotie,  je drive om met jouw fantastische vak anderen te helpen. Heb je iets knulligs gedaan in je enthousiasme? Was je te snel in je aanbod? Vroeg je niet genoeg door naar de behoefte van je klant, omdat jij meteen al doorhad wat er nodig was? OOPS. Weg klant. Althans, die van ons hebben we nooit meer teruggezien…

Vertel erover aan anderen. Zo laat je onbedoeld, maar oh zo effectief zien dat jij een expert bent. Dat je in je enthousiasme over je vakgebied fouten maakte. Fouten maken en de why durven vertellen? Dat maakt je tot een autoriteit op jouw vakgebied. Je gesprekspartner zal jou en je verhaal lange tijd onthouden.

Wat jou dat oplevert? Je bent de eerste aan wie je ze denken als jouw expertise vereist is.

Ik verkies de fouten van enthousiasme boven onverschilligheid van wijsheid  ~ Anatole France

3. Faal in een opdracht, het helpt je de juiste doelgroep te bepalen.

Heb je een opdracht aangenomen die je niet tot een goed einde kon brengen?
Was het te hoog gegrepen? Of juist te saai? Vond je er niets aan?

Vaak heeft een mislukte opdracht te maken met onduidelijkheid over welke doelgroep nu écht bij je past. Over welke oplossing jij te bieden hebt aan de klanten die jíj leuk en interessant vindt, waar jíj iets mee hebt.

Je komt een heel eind met je zelfkennis, opleiding en werkervaring. Maar écht onmisbaar om te weten wat bij je past? Dat is het falen bij een opdracht. Waarom? Doordat je de (voor jou) verkeerde doelgroep of klus aanpakte, openbaart zich daarna in volle glorie de juiste doelgroep aan jou. En rap ook, want: dít nooit meer, dus dát wel!

SEO-copywriter maakt ook weleens een foutje

Voorbeeld? Wij houden van het MKB. Ondernemingen tot 250 medewerkers met slagkracht. Daar kun je wat mee. Eén (nieuwsgierig) uitstapje naar een grote overheidsinstelling (duizenden werknemers, byebye MKB), met uiteraard een mislukte opdracht, leerde ons pas op de plaats maken.
Nu hebben we het weer compromisloos duidelijk: we helpen andere ondernemers, geen overheid.
MKB, we love it: qua mogelijkheden, ritme, tempo.

Schoenmaker, blijf dus bij je leest. Durf te kiezen. Haal je de energie weg bij het (voor jou) verkeerde, dan houd je meer energie over voor waar jouw oplossing wél past. Laat die opdracht mislukken, het zal je nieuwe opdrachten opleveren, daar waar je écht thuishoort!

4. Een fout draagt altijd een nieuwe oplossing in zich.

Dit is de meest abstracte, ongrijpbare tip van de vier. En tegelijkertijd de belangrijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fouten maken kunt omarmen? En als brandstof voor succes kunt inzetten?

Zie het zo: maak je een fout? Dan moet je daar altijd op de een of andere manier mee dealen. Dat kan op twee manieren: je bent hard voor jezelf en blijft hangen in ‘hoe kon dit misgaan’.

Zonde, want een fout kan je zoveel opleveren!  Als jij een fout kan zien als ‘het resultaat van een samenloop van omstandigheden’, open je al nieuwe perspectieven voor jezelf. Je had het anders kunnen doen, maar je hebt het zo gedaan. Nou en. Volgende keer beter.
Wees niet te hard voor jezelf, en zie een fout gewoon als een leerproces.

Sta je jezelf toe om fouten te maken? Dan groei je het snelst en komen die nieuwe oplossingen en klanten vanzelf in beeld. Fouten zijn bedoeld om ervan te leren, maar zeker ook om anderen ermee te inspireren, te laten lachen, te helpen voorkomen. Maak een fout, draag hem uit en je wordt serieus genomen als een geliefde, professionele bron van inspiratie!

In dit blog maakten we waarschijnlijk ook fouten. Teveel van dit, te weinig van dat.
Who Cares. Volgende keer beter!

Wil je het optimale uit je fouten halen? Download hier het grappige, inzichtelijke gratis e-book van de enige echte FoutenFabriek!
http://www.foutenfabriek.org/index.php/gratis-ebooks/

Dus. Je weet het.

Zing, huil, bid, lach, werk en bewonder je fouten. Want:

Wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat ~ Abraham Lincoln

Welke onvergetelijke fout maakte jij? Eentje die later een goudmijn aan nieuwe inzichten en misschien wel klanten opleverde? Je kunt je reactie onderin dit blog kwijt, deel je fout en inspireer anderen!
Volgende maand schrijven we over een geit. De geit die iedereen af en toe nodig heeft om het kaf van het koren te scheiden.
Vaag? Wacht maar af. Begin 2016 laat de geit jou zien hoe jij jezelf en je klanten bewezen effectiever van dienst kan zijn.

Schrijf je alvast in voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan alvast 7 handige tips voor geweldige, overtuigende webteksten.

Zonder fouten, beloofd 😉

Share Post :

More Posts

3 Comments

  • Jan vd Knaap
    31 maart 2016 at 10:05 http://a%20rel='nofollow'%20class='comment-reply-link'%20href='#comment-45'%20onclick='return%20addComment.moveForm(%20comment-45,%2045,%20respond,%20483%20)'%20aria-label='Antwoord%20op%20Jan%20vd%20Knaap'%20-%20Reply/a

    Ik probeer in mijn werk altijd zo open en transparant mogelijk te zijn, met al mijn gebreken erbij, zodat de (potentiële) klant niet het idee heeft met een robot samen te werken, maar met een mens die ook wel eens een kukdag heeft, of ook soms moet roeien met de riemen die hij heeft.
    Ja, ik maak ook regelmatig fouten.
    Een fout die ik ooit maakte was door eens een keer pasfoto’s voor iemand te maken in een verzorgingshuis, want dat verzorgingshuis eiste een geldig legitimatiebewijs, maar de betrokkene was niet mobiel. Dat is dus een dilemma. Betrokkene kan niet op stap en loopt het risico zorg geweigerd te worden wegens ontbreken van een geldig identiteitsbewijs. Dus ik nam mijn mobiele studio mee, sleepte de betrokkene door het halve pand aldaar, zette haar neer in een stevige stoel en maakte die foto’s volgens de richtlijnen zoals gesteld door de overheid.
    Dat was heel veel gedoe en daardoor maakte ik een pas op de plaats of dit wel een efficiënte manier van werken was. Maar ik kon ook weer niet een andere manier bedenken. Ik ben daar nog niet over uit.
    De overheid heeft die foto’s wel blijkbaar geaccepteerd. Ik heb in elk geval geen terugkoppeling gehad over de foto’s. Maar zelf denk ik dat ik dat beter kan.

    • ContentGarden
      31 maart 2016 at 10:13 http://a%20rel='nofollow'%20class='comment-reply-link'%20href='#comment-46'%20onclick='return%20addComment.moveForm(%20comment-46,%2046,%20respond,%20483%20)'%20aria-label='Antwoord%20op%20ContentGarden'%20-%20Reply/a

      Hallo Jan, dank je wel voor je reactie! Hoe herkenbaar, jouw ervaring… Soms stel je werkelijk alles in het werk om er iets moois van te maken, maar schieten omstandigheden nu eenmaal tekort 😉 .

      Ik gun jou voortaan een overvloed aan mobiele, goed bereikbare klanten :-)!

      • Jan vd Knaap
        31 maart 2016 at 10:27 http://a%20rel='nofollow'%20class='comment-reply-link'%20href='#comment-47'%20onclick='return%20addComment.moveForm(%20comment-47,%2047,%20respond,%20483%20)'%20aria-label='Antwoord%20op%20Jan%20vd%20Knaap'%20-%20Reply/a

        Dank je wel! Komt helemaal goed!

Geef een reactie