ContentGarden ContentGarden

Waarom MKB hip & happening is

Next Post

Waarom kleine bedrijven de toekomst hebben

ContentGarden werkt graag voor het MKB. Het midden- en kleinbedrijf, wij hebben daar iets mee.

Waarom? In dit blog proberen we je uit te leggen waarom we zo graag voor kleine bedrijven werken :

Fysieke winkel, suf imago?

Het MKB heeft in Nederland een beetje zo’n suf, oubollig imago. MKB roept nog maar al te vaak een beeld op van wat belegen familiezaken of kleine winkels die al jarenlang het straatbeeld bepalen. Altijd dezelfde houten voordeur, altijd dezelfde meneer of zijn dochter achter de toonbank. Mooie producten, prima service maar niet persé uitblinkend in snelheid of innovatie.

Denk maar aan de vertrouwde bakker om de hoek, de sigarenboer, je fietsenmaker, garage of tandartsenpraktijk. Allemaal MKB. Midden- en kleinbedrijf screams fysieke winkel met een belletje bij het binnenstappen, persoonlijk contact, even langsgaan voor een boodschapje. Heel gezellig en vertrouwd allemaal, maar nou niet bepaald innovatief of trendy.

Toch spreekt de werkelijkheid dit imago flink tegen.

Maximaal 250 werknemers

Bij onze research voor dit blog, kwamen er indrukwekkende facts & figures naar voren. Wist je dat 99 procent van alle bedrijven in Nederland behoren tot het MKB?
We hebben het dan over ruim één miljoen zevenhonderdduizend bedrijven. Stuk voor stuk bedrijven met maximaal 250 werknemers, want dat is de officiële definitie van MKB.

De Europese Commissie heeft het MKB onderverdeeld in drie categorieën:

  • middelgroot (minder dan 250 werknemers)
  • klein (minder dan 50 werknemers)      SEO copywriter economie
  • micro (minder dan 10 werknemers).

Het midden-en kleinbedrijf zorgt voor 58 procent van de omzet in het bedrijfsleven en biedt werkgelegenheid aan 60 procent van de werknemers.

Het zijn dus niet de grote financials, nutsbedrijven, zorg- of onderwijsinstellingen of zelfs de Nederlandse werknemers van multinationals die de Nederlandse economie draaiende houden. Het is het MKB dat het grootste deel van onze economie in handen heeft.

MKB en Storytelling

Storytelling: in 2015 horen we dat begrip op elke straathoek. Je vertelt er een verhaal mee dat jouw bedrijf authentiek en oprecht laat overkomen. Een geweldige, effectieve manier voor het MKB om zichzelf online te branden: welke bedrijfstak heeft nu mooiere verhalen te vertellen dan het midden-en kleinbedrijf met haar vaak boeiende ontstaansgeschiedenis en liefde voor het vak?

Zo spraken we de uitbater van een fantastische, vrij nieuwe horeca gelegenheid in Utrecht. Een vernieuwend concept, categorie denk groot & wees een nog grootsere gastheer. ‘We willen onze bezoekers zo’n gastvrij onthaal geven, dat ze tot in de late uurtjes willen blijven. Daarom hebben we een vergunning tot 04.00u en de beste horecamensen in keuken, wijnkelder en achter de bar staan. Goed eten, mooie wijn, een relaxt chique omgeving: we willen onze gasten het diep ontspannen gevoel laten ervaren dat alleen échte liefde voor het vak je kan brengen’.

Goed verhaal, toch?

Turbulente tijden, stevige kansen

Uit internationale vergelijkingen is bewijs geleverd dat jonge MKB bedrijven met visie de meeste nieuwe banen creëren, meer dan ‘oude bedrijven’. Ook in tijden van economische recessie. Het MKB is de sector bij uitstek om in roerige tijden veerkracht en geloof in de toekomst te tonen.

Hoe dat zo komt?

Veel meer nog dan in grote, ‘oude’ organisaties zijn het in het MKB de mensen die het verschil maken. Sta je als klein bedrijf voor grote uitdagingen als duurzaam ondernemen? Dan trek je mensen aan die prikkelen tot innovatie en slagkracht. En wat te denken van jonge honden die gewend zijn aan sectoroverschrijdende samenwerkingsvormen en  met hun savvy  IT kennis grenzen verleggen? Hun talent, persoonlijkheid en inzet zorgen voor toegevoegde waarde en concurrerend vermogen.

Content: een uitdaging

Een beetje MKB’er is een vakidioot. Met de kennis, ervaring en drive zit het wel goed. Maar dezelfde MKB’er worstelt ook met de online aanwezigheid. Met de onmisbare online klantenbinding.

En precies dáár zit ‘m de crux: wel de kennis liefde en drive, maar géén tijd voor je online presentatie.
Want ja, er is nu eenmaal werk aan de winkel.

  • Hoe maak je nou tijd voor een leuke nieuwsbrief, met een mooi nieuw product voor je klanten?
  • En hoe post je inspirerend en relevant op je social media? En op welke dan?
  • Hoe zorg je voor een website met de frisse uitstraling van nu? De klant is immers koning en wil direct zien wat je te bieden hebt.

Het midden- en kleinbedrijf: vol met kansen, een overvloed aan innovatie, altijd in beweging.
Maar ook vol met uitdagingen om die beweging óók online zichtbaar te krijgen.

Het MKB, wij houden ervan.

 

 

Bronnen: MKB Servicedesk, Adecco.nl, Ondernemerschap.nl

Next Post Share Post :

More Posts

Geef een reactie