ContentGarden ContentGarden

Hoe jij net als David Bowie king of content wordt

 

Zijn lijzige stem gaat me door merg en been. Via de net uitgedeelde koptelefoon krijg ik hoogpolig kippenvel, daar in het Groninger Museum. We betreden zojuist de tentoonstelling David Bowie is  en het ziet zwart van de hoofden.  Al die mensen, ik zie sommigen flink geraakt worden door de klanken,  avantgarde visie en artistieke ongrijpbaarheid van David Bowie’s onnavolgbare oeuvre. De onbetwiste rebel of content. Wat heeft deze ontdekkingsreiziger van de geest, doorbreker van sociale normen en genderrollen, dit muzikale genie, verguisd door het establishment maar bewierookt door zijn fans, ons gegeven?

Wat heeft de kleine man met het larger than life charisma ons geleerd over content creatie met impact?

Geef ons onze dagelijkse content

Anno 2016 zijn we aardig contentmoe. Ze blijven namelijk maar komen, die stromen aan online informatie (of non-informatie), aanbiedingen en advertenties, vragen om reviews, meningen en een overvloed aan leuke of minder interessante filmpjes die ons hoe dan ook afleiden van onze focus.

Met z’n allen scheppen we een wereld waarin blogs, filmpjes, fora, nieuwsbrieven en posts op Social Media voor die steeds dwingendere FOMO zorgen.

Tegelijkertijd zijn we gewend geraakt aan al die content en willen we vermaakt, geinformeerd en vooral geïnspireerd worden. We zijn naast contentmoe ook contentverwend geworden. Heb jij laatst een reis geboekt? Je verwacht dan in je inbox tips over goede restaurants, gave events of leuke winkels in de buurt van je hotel. Schreef je je laatst in voor een nieuwsbrief? Dan wil je regelmatig een leuke update met interessante aanbiedingen, how-to’s of andere kennis. Je doet er niet altijd iets mee, maar je wilt het wel ontvangen. Lekker verwend worden met mooie content.

Onze snel veranderende samenleving vraagt continu om een aangepaste houding ten opzichte van die brij aan informatie en communicatie. Voor  ZZPers en het midden-en-kleinbedrijf betekent het: hoe kan ik door minder te doen, méér bereiken? Hoe zorg ik voor de juiste content op het juiste moment voor de juiste personen, zonder te irriteren? Hoe kan ik waarde bieden en mijn klanten inspireren, zonder ze te overvoeren?

Wat David Bowie met kleine bedrijven te maken heeft?

Alles. Hoe langer ik langs alle kostuums, songteksten, bizarre outfits en persoonlijke bezittingen van de schepper van Major Tom en Ziggy Stardust loop, hoe meer ik begrijp waarom David Bowie zoveel impact had met zijn content. Wat heb jij hieraan als ZZP’er of in het midden-en-kleinbedrijf ? Wat kun je succesvol kopiëren van deze wereldartiest?

  • David Bowie was zich al heel vroeg bewust van zelfpromotie en het creëren van een onderscheidend imago. Weet dus wie jij bent en waarom jij zo goed bent in wat je doet.
  • Denk, net als de Bowster ‘multimediaal’. Laat je inspireren door alles wat jij leuk vindt, of het nu om muziek, video, kunst, food, wielrennen of  je IJslandse pony gaat. Gebruik jouw interesses om jouw unieke verhaal te vertellen, inspiratie kent geen grenzen. Echt niet.
  • Laat je helpen door talent en omring je met inspirerende mensen. Succes bouw je nooit alleen! Gebruik je omgeving en filter net als David Bowie wat je nodig hebt om te groeien, zowel persoonlijk als in je werk.
  • Volg de trends, maar ontwikkel je eigen visie in wat je waarneemt. Wees niet bang om op te vallen, buiten de gebaande paden te treden en iets nieuws te lanceren. Je klanten zullen je dankbaar zijn voor elke vorm van content die ze nergens anders kunnen krijgen. Begin gewoon klein: ben je kapper? Geef een workshop knippen aan je klanten. Run je een avondrestaurant? Organiseer eens een buurtontbijt op zondagochtend.  Denk je juist graag groter dan lokale impact? Vergeet dan niet de boodschap in dit filmpje over crazy wereld veranderaars: think different, be yourself.
  • Heb je een succesformule gevonden? Gooi hem om en durf jezelf te vernieuwen! David Bowie bedacht alter ego Ziggy Stardust, leefde zich uit in de punkscène, zweefde door de ruimte als Major Tom, zorgde voor open monden met zijn androgyne kostuums inclusief high heels en lipstick, en dat allemaal zonder ooit ongeloofwaardig te worden. Hij wist wie hij was en kon daarom steeds van vorm en beeldtaal veranderen. Werk jij in de advocatuur? Boor eens een nieuwe doelgroep aan buiten je comfortzone en verbaas je over het succes en plezier dat je eraan beleeft. 
  • Je kunt zijn wie je wilt. Jij hebt de regie in handen. Experimenteer zoals je wilt, doe wat je leuk vindt, ken je krachten en houd de regie in handen. Draag uit wie je bent, and be noticed.

seo copywriter naar David Bowie IS

 

Natuurlijk kunnen (en willen) we niet allemaal David Bowie zijn.

 

Maar wel onszelf. Ons ondernemende zelf. In al onze autonomie en durf.

 

(met dank aan Hedwig van Wuijkhuijse, voor je intelligente woorden en leuke middag)

Share Post :

More Posts

2 Comments

  • Jan vd Knaap
    31 maart 2016 at 11:10 http://a%20rel='nofollow'%20class='comment-reply-link'%20href='#comment-48'%20onclick='return%20addComment.moveForm(%20comment-48,%2048,%20respond,%20697%20)'%20aria-label='Antwoord%20op%20Jan%20vd%20Knaap'%20-%20Reply/a

    Top blog!

    • ContentGarden
      31 maart 2016 at 14:40 http://a%20rel='nofollow'%20class='comment-reply-link'%20href='#comment-49'%20onclick='return%20addComment.moveForm(%20comment-49,%2049,%20respond,%20697%20)'%20aria-label='Antwoord%20op%20ContentGarden'%20-%20Reply/a

      Dankjewel Jan, werkelijk iedereen die ik sprak over deze David Bowie tentoonstelling werd van de sokken geblazen door de (geestelijke) nalatenschap van de Bowster 😉

Geef een reactie